zaterdag 15 december 2018

Kerst in Rome

Vorig jaar hebben wij kerst in Rome gevierd, het was gelijk onze huwelijksreis.

We kwamen aan op 23 december en verbleven in een fijn appartement vlakbij Piazza Navona.
De zon scheen, wij liepen met onze jas open terwijl de Romeinen dikke jassen, sjaals en mutsen droegen.

De hele stad was behangen met lichtjes, zelfs in de kleinste steegjes hingen ze als druppels zilver in de lucht. 's Avonds was het echt magisch.

Op de Piazza Navona was een kerstmarkt en een ouderwetse draaimolen, de sfeer in de stad was warm en gezellig. Het was 28 graden toen we bij de Spaanse trappen in de zon zaten en ons huwelijkscadeau zagen, een prachtig schilderij. We hebben het direct gekocht.

Omdat wij niet goed wisten hoe kerst in Italië werkte, zijn we het gaan vragen. We zaten bij ons favoriete café Bar Hilda in Trastevere en vroegen aan het personeel of er restaurants open zouden zijn op 25 december. We kregen de tip om gewoon naar binnen te stappen en het te vragen. Een gezicht en persoonlijk contact werkt beter dan telefonisch.

Mich bleef zitten bij Bar Hilda en ik ben een rondje gaan maken. Ik kwam bij Enoteca Ferrara terecht, de eerste twee restaurant waren niet open met kerst. Ferrara maakte een sjieke indruk maar ach het is kerst en onze huwelijksreis dus we gingen voor sjiek. Dat was ook het enige dat ik tegen Mich zei, het is sjiek. Mooi aangekleed hebben we genoten van heerlijk eten en goede wijn. Ook weer een magische avond die we afsloten met een rondje op de draaimolen.

Dit jaar zijn we thuis maar we spelen al met de gedachte van twee bezoeken aan Rome n 2019. In mei willen we een paar dagen en Kerst 2019 willen we weer in Rome doorbrengen....
Eerst genieten van een kerst met ons gezin, Buon Natale!
Spaanse Trappen

Vaticaan

Overal Lichtjes

Kerstmarkt Piazza Navona

Rode wijnkaart bij Ferrera

vrijdag 23 november 2018

Nonna Anna presents:

Nonna Anna organizes her first Buffet open to the friends of Haarlem. We will make you taste specialty from Puglia as Panzarotti, Pittule, Bruschette and a variety of mixed pizzas and warm dishes. All this will be accompanied by good Apulian wines as the Primitivo, Negroamaro and Malvasia. 
The price is € 20,00 for the adults and € 15,00 for the childrens. The first drink is included! 
If you want to reserve a table please contact us
Nonna.anna2018@gmail.com
06 33508121 (WhatsApp)

https://www.facebook.com/events/2027076974015750/?ti=ia

vrijdag 2 november 2018

Filmtip: Sulla mia pelle

'Op mijn huid' uit 2018 van Alessio Cremonini is een indringende film die onder je huid kruipt.

Hoofdrolspeler Alessandro Borghi kenden we al van de Netflix serie Suburra die net als deze film in Rome speelt.

Geen feelgood, maar rauw. Echte mensen en mooi gefilmd.

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Op mijn huid en zeker op mijn netvlies.

zondag 28 oktober 2018

Stilte

Het zal op deze blog de komende tijd iets stiller zijn maar zodra er iets Italië gerelateerd te delen is, zal het hier verschijnen!


vrijdag 12 oktober 2018

Lezione 3

Misschien heb je het al gelezen: ik ga weer naar school. 
Na 5 jaren studeren voor mijn diploma's Verpleegkunde en Docent Zorg&Welzijn riep ik dat ik niet meer ging studeren....

Maar de liefde voor Italië heeft me de schoolbanken weer ingejaagd. Wij hebben de droom om ooit in Italië te wonen, al is het maar een jaartje......Op vakantie proberen we ons al verstaanbaar te maken, maar meestal is het gesprek in het Engels, vooral in Riomaggiore waar er veel toeristen komen.

Op de muziekavond in Riomaggiore kwamen we in "gesprek" met oudere inwoners van het dorp, handen, voeten, beetje Engels, beetje Italiaans en gezichtsuitdrukkingen....het was zo leuk. Hoe leuk zou het zijn om volgend zomer een iets normaler gesprek te kunnen voeren. 

Het verstaan van de taal lukt al aardig, ik ken veel woordjes maar het vormen van zinnen met de juiste werkwoorden is mijn struikelblok. Ik hoop in april, aan het eind van cursusjaar 1, zinnetjes te kunnen maken die ook nog kloppen...

De lessen zijn erg leuk, de medecursisten zijn gezellig en onze docent een lieve Italiaanse die ons geduldig de beginselen bijbrengt. 

Even een klein stukje tekst zo uit mijn hoofd, verbeteren mag!

Buona sera!
Mi chiamo Emma, sono Inglese, abiti a Haarlem. Mio sposato chiami Michèl. Ho due figli. Uno figli e una figlia. Scivero uno blog. 

haha nog veel oefenen.... ciao! 

Mijn lesmateriaal.