Rome 2013 - 2015 en 2017

2013

Onze eerste vakantie ging naar Rome. Eind augustus, met de trein, 24 uur onderweg. Eerst met de nachttrein naar München, verder met dagtreinen via Bologna naar Rome.

We verbleven 6 dagen in een appartementje in de wijk Prati, rechtsboven het Vaticaan. Rond 19:30 kwamen we aan en zijn na het inchecken naar het Vaticaan gelopen. Dat was een bijzonder moment. De stilte, de rust, de Sint Pieter in volle glorie. Gewoon magisch. De sfeer, de grootte van alles om je heen...

Deze vakantie hebben we alle grote bezienswaardigheden bezocht of van een afstand bekeken. We gingen steeds met de metro naar het verste punt en liepen dan via de highlights weer terug naar onze wijk. Elke avond kochten we broodjes bij een bakkerij in de straat die geopend was van 7:00 tot 23:00 uur. Koffie deden we 's morgens op de hoek.

Highlights waren voor ons het Pantheon, het Forum Romanum en het beklimmen van de ruim 500 treden van de Sint Pieter. We hebben veel kerken bezocht en ons ondergedompeld in de geschiedenis van deze betoverende stad. Natuurlijk zijn ook wij opgelicht. Bij een eettentje stond op het menu alleen de prijzen voor het eten, bij het afrekenen bleken de drankjes heel duur en werd per persoon 2,50 servizio gerekend. Toen Michèl er iets van zei, werden we door de zijdeur uitgezwaaid....

Op vrijdagavond kwamen we bij Bar Big Hilda terecht in de wijk Trastevere. Juist voor die wijk had onze huisbaas Guilio ons min of meer gewaarschuwd, ga daar niet tot laat heen, er gaat geen vervoer terug, kan er schimmig zijn.....

We hebben een geweldige avond gehad en leuke mensen ontmoet die bij een volgend bezoek aan Rome weer een rol kregen...we kwamen in gesprek met twee heren, de ene vertelde eigenaar te zijn van een Nocineria op de Campo di Fiori, en vroeg ons de volgende dag worst te komen proeven.

Rond 03:00 zijn we in een bepaalde staat teruggewandeld naar ons appartement, het was erg bijzonder om de stad voor jezelf te hebben.....

De volgende middag zijn we naar de slagerij gegaan maar helaas was die op zaterdag al om 12 uur dicht en de volgende dag gingen wij weer naar huis.....

Op het dak van de Sint Pieter

Poste Vaticano

2015

In Rome verbleven we weer in hetzelfde appartement als twee jaar eerder, nu had Guilio ook fietsen ter beschikking. Daar hebben we veel gebruik van gemaakt. In Rome zie je steeds meer fietsers en fietspaden. Op zondag trekken de sportfietsers eropuit, in vol ornaat.
Ik zat in mijn zomerjurkje en sleehakken op de fiets, je kan je voorstellen hoeveel bekijks we hadden haha

We hebben tijdens deze vakantie veel buitenwijken gezien omdat je daar met de fiets makkelijk kan komen, ook leg je grote afstanden af. We hebben een groot deel van de Via Appia gefietst, de oudste weg van Rome. Niet echt fietsbaar maar toch.....helaas kregen we ook een lekke band, in het park rondom de Via Appia vonden we Gaze Bike, een fietsverhuurder. Hier kon Mich de band plakken, helaas was ie snel weer lek en waren we weer terug bij Gaze Bike. Gelukkig konden we een nieuwe binnenband kopen en heeft Mich zijn fietsenmaak-kunsten kunnen aanwenden...

Mich aan het werk

In 2013 waren we uitgenodigd om worst te komen proeven, het is toen niet meer van gekomen dus besloten we terug te gaan en te kijken of de uitnodiging na twee jaar nog geldig was. Ik had mijn twijfels maar die werden direct bij binnenkomst teniet gedaan. De eigenaar kwam op ons af met een:"Heee, due anni fa Trastevere!" Wij waren oprecht verbaasd dat hij ons herkende en de uitnodiging nog stond. We kregen een bekertje wijn en mochten proeven wat we wilden. We gingen met een klein pakketje worst de deur uit...warm van de wijn en de hartelijkheid.....

Norcineria Viola

2017

In december hebben wij met z'n tweeën kerst gevierd in Rome, tevens was het onze huwelijksreis nadat wij in juni in Italiaanse sferen zijn getrouwd.
De stad was prachtig versierd met duizenden lampjes in iedere straat en steegje.

We verbleven in een appartement vlakbij Piazza Navona dat we gehuurd hadden via airb&b, de inrichting deed ons denken aan ons eigen huis dus we voelden ons direct welkom.

De temperatuur was echt aangenaam, op 25 december was het zelfs 28 graden en zaten we zonder jas op een terras, wel is het heel vroeg donker en dan voelt het al meer als winter.

We hebben de nachtmis in het Pantheon meegemaakt, dat was erg bijzonder en indrukwekkend maar ook erg koud. De volgende dag hebben we heerlijk om de stad heen gewandeld tot bovenaan de Spaanse trappen, daar hebben we ons bruiloftscadeau gekocht. Een prachtig schilderij waar we allebei gelijk verliefd op werden. 's Avonds zijn we gaan dineren bij Ferrara in Trastevere. Dat was een speciale ervaring, alleen de kaart voor rode wijn was al een boekwerk.
We kwamen spontaan bij dit restaurant terecht toen we bij onze stamkroeg Big Hilda zaten, Mich bleef even daar en ik ging op zoek naar een plek waar wij onze kerstdis konden nuttigen.

Het was erg bijzonder om met kerst in Rome te zijn, overal staan kerststallen, op het Sint Pietersplein de grootste die ik ooit gezien heb. Op Piazza Navona was een kleine kerstmarkt, na de heerlijke wijnen bij Ferrara zijn we in de draaimolen gegaan en heel veel lol gehad!

We gaan zeker terug naar deze stad tijdens de feestdagen!