zaterdag 28 juli 2018

La Spezia and home

Gistermorgen hebben we de trein gepakt naar de stad La Spezia, tevens de naam van de provincie. Een enkeltje kost 4 euro per persoon.Wij trekken altijd kaartjes uit de automaat, je vult in naar welk station je wil en daarna kan je een tijdsperiode kiezen. In Italië is er verschil in prijs tussen de snelle treinen en de boemeltjes, tussen Riomaggiore en La Spezia rijd er maar 1 soort trein dus weinig keus in prijzen. Je kan ook een Cinque Terre dagkaart kopen die je tussen alle 5 de stations en in het Nationaal Park kan gebruiken. Of je kan een maandkaart kopen, die loopt wel van de 1ste tot de laatste dag van de maand dus moet je zelf inschatten of dat rendabel is. Wij denken erover om de resterende "trein"tochten de plannen in de laatste week, dan hebben we 5 dagen vrij reizen voor 33,50 p.p en kunnen we stadhoppen zoveel we willen...

Belangrijke tip als je met de Italiaanse trein gaat, stempel je kaart bij de automaat om het geldig te maken! De kaartjes - uit de automaat of gekocht bij het loket - zijn niet geldig zonder stempel! Op het perron zie je overal de groenwitte stempelautomaten hangen. 

Terug naar La Spezia, aangekomen eerst even een café al bar. Door een lange winkelstraat zijn we richting haven gelopen, in een zijstraatje zag ik een uitstalling die mijn oog trok. Het bleek een winkel vol handgemaakte spullen. Onder andere spulletjes die uncinetto zijn, gehaakt dus. 
Met de eigenaresse hebben we een leuk gesprek gehad in het Engels, Italiaans en handen/voeten. Zij had interesse in mijn blogs dus heb ik ons adres gegeven, Maria Teresa Del Duca, welkom! De prachtige muurschildering op de gevel van haar winkel in de Via Marsala 18 is gemaakt door de locale artiest Stefano Cavicchioli. (zie de foto)

Bij een authentieke bakker onder de galerij hebben we een heerlijke focaccia gekocht en al wandelend opgegeten...

In de Via del Torretto zag mijn oog iets bekends, bollen wol en katoen! Ik kan zo blij worden als ik een handwerkwinkel vind....Ik heb er 3 bollen mooi materiaal gekocht, 50% wol/50% katoen van een Italiaans merk. 

Bij thuiskomst hebben we ons klaargemaakt voor een strand/zwemmiddag in eigen dorp, de parasol die we in La Spezia op de kop hebben getikt was erg fijn. We hebben heerlijk gezwommen, Mich heeft gesnorkeld en daarna was het weer tijd voor een rustmoment. 

Onze avond bestond uit een biertje bij Vertikal en een Pizza aan de overkant, wat we niet meer op konden eten, staat nu in de koelkast.....We kwamen 'bekende' gezichten tegen waarmee we een leuk gesprekje hadden...we voelen ons hier thuis en op ons gemak, het dorpse, het kneuterige...heerlijk....ik denk dat Michèl's gezicht boekdelen spreekt als je hem door het dorp ziet wandelen....zie de onderste foto.....


Zo blij mee!


Geluk

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ontzettend leuk om je blog te lezen Emma...ik geniet met jullie mee in mijn luie stoel! Veel plezier verder Ciao!

Emmalouise zei

Wie ben je?